افتخار میکنیم که با امنیت مشغول خدمت رسانی هستیم
cropped-لوگوی-بند-انگشتی-باربری-مرکزی.jpg

تلفن تماس:

02155284851 | 02155281975 | 02155280812-815

تلفن تماس:

02155284851 | 02155281975 | 02155280812-815

آدرس:

تهران - بزرگراه آیت اله سعیدی - شهرک صنعتی چهاردانگه - خیابان 21.5 پژواک - نبش خیابان لادن - ورودی 14 - پلاک 126 - واحد 222

تلفن تماس:

02155284851 | 02155281975 | 02155280812-815
بیمه و بارنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

بیمه و بارنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

حفظ و سلامت وسایل در زمان اسباب کشی یکی از دغدغه هایی است که صاحبین کالا دارند. در همین راستا اتوبار مرکزی برای اینکه صاحبین کالا خیالشان راحت باشد در زمان جابجایی وسایل از مبداء به مقصد، بیمه و بارنامه رسمی حمل و نقل را ارئه می دهد. در واقع می توان گفت بیمه و بارنامه یکی از قدیمی ترین روش های تضمین کننده کیفیت خدمات است که از گذشته تا به امروز پا برجا بوده است و کاربرد بسیار زیادی در سامانه حمل و نقل کشور دارد. در ادامه به طور کامل به سوال بیمه و بارنامه چیست و چه کاربردی دارد خواهیم پرداخت.

بیمه نامه حمل و نقل کالا چیست؟

بیمه نامه حمل و نقل کالا ضمانت نامه ای است که شرکت بیمه کننده با دریافت مبلغی از بیمه گذار (صاحب کالا) متعهد می شود که اگر در حین جابجایی از مبداء به مقصد آسیبی به کالا یا کالاهایی برسد را جبران کند و هزینه های جاری را به صاحب کالا پرداخت نماید.

مبلغ بیمه و بارنامه چقدر است؟

هزینه بیمه و بارنامه چقدر است؟

مبلغ بیمه و بارنامه چقدر است؟ سوالی است که صاحبین کالا به هنگام صدور بیمه نامه می پرسند. باید گفت مبلغ بیمه حمل و نقل با توجه به نوع کالا، میزان سرمایه، نوع خودروی باری و مسافت لازم برای حمل و نقل متفاوت است.

اصطلاحات عمومی بیمه کالا

زمانی که به عنوان صاحب کالا درخواست بیمه و بارنامه را دارید، در قبضی که دریافت می کنید یکسری اطلاعات به کار برده می شود که لازم است حتماً آن ها را بدانید. 1. بیمه گر: شرکتی است که مشخصات آن در بیمه نامه ذکر شده است و با دریافت مبلغی متعهد خواهد شد که اگر آسیبی به کالای مورد نظر رسید، جبران خسارت کند. 2. بیمه گذار: فرد حقیقی یا حقوقی است که مشخصات آن در بیمه نامه ثبت می شود و بیمه را خریداری می کند. 3. ذی نفع: شخصی است که از طرف بیمه گذار به دفتر بیمه معرفی می شود و مشخصات آن در بیمه نامه ثبت می شود که در صورت بروز حادثه، تمام مبلغ و یا بخشی از آن به ذی نفع پرداخت می شود. 4. حق بیمه در بیمه نامه: مبلغی است که در بیمه نامه ثبت می شود و بیمه گذار موظف است در هنگام صدور بیمه، به گونه ای که در بیمه نامه عنوان شده و مبلغ تغیین شده را به شرکت بیمه گر پرداخت کند. 5. موضوع بیمه: در بیمه نامه جدولی مشخص شده که نوع و نام وسایل مورد نظر در آنجا ذکر شده است که به آن موضوع بیمه گفته می شود. 6. فرانشیز: بخشی از مبلغ خسارت است که در بیمه نامه ثبت می شود و به عهده بیمه گذار می باشد.   در ادامه به موضوعی خواهیم پرداخت به نام انواع بیمه نامه کالا که با توجه به نوع جابجایی متفاوت است.

انواع بیمه نامه کالا

کاربرد بیمه و بارنامه چیست؟ و انواع بیمه نامه چیست؟

با توجه به نوع جابجایی کالا، بیمه نامه به 3 گروه تقسیم بندی می شوند که صاحب کالا با توجه به نوع باری که دارد باید بیمه خود را مشخص نماید. در ادامه به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. 1. بیمه باربری داخلی بیمه باربری داخلی، ضمانت نامه ای است که برای حمل و نقل داخل کشور صادر می شود که باربری مرکزی به دو صورت درون شهری و برون شهری آن می تواند صادر کند. این نوع بیمه باربری به 3 دسته تقسیم می شود. 1.1. بیمه نامه ساده: این بیمه نامه به منظور جابجایی کالای خاص کاربرد دارد و برای وسایلی که تعداد کم و تنوع پایینی دارند استفاده می شود. 1.2. بیمه نامه عمومی: ساده ترین نوع بیمه است که بر اساس مسائلی نظیر حقوق طرفین، شرایط بیمه و روش حمل کالا و هزینه های بیمه تعیین می شود. 1.3. بیمه کالای پوشش باز: این ضمانت نامه بر اساس توافق بیمه گر و بیمه گذار است و لازم نیست بیمه به صورت یکجا پرداخت شود. مبلغ خسارت طبق توافق طرفین در مدت زمان های مشخص پرداخت خواهد شد. 2. بیمه باربری صادرات و واردات همان طور که از نام این بیمه نامه پیدا است برای کالاهایی است که صادر و یا وارد می شوند. این نوع ضمانت نامه ها، دارای حساسیت بالایی است که برای تاجرین از اهمیت بالایی برخوردار است. این بیمه نامه شرایط و قوانین گوناگونی دارد که شامل: دزدی، آتش سوزی، ریختن کالا به دریا و … است. 3. بیمه جابجایی با ترانزیت این بیمه نامه در صورتی صادر می شود که مبداء و مقصد بار، کشورهای خارجی است که باید از ایران عبور کنند. به طور مثال: فرض کنید قرار است کالایی از کشور عراق به کشور افغانستان به صورت زمینی ارسال شود. که در این صورت برای حمل بار به صورت ترانزیت و زمینی مجوزی صادر می شود که هنگام ورود و خروج از گمرک ایران بسیار اهمیت دارد.

دلیل استفاده از بیمه برای حمل بار

بیمه و بارنامه چیست؟ چرا باید از بیمه برای حمل بار استفاده کرد؟

شرکت هایی که در زمینه حمل و نقل فعالیت دارند، موظف هستند که هر کالایی را توسط صاحبین کالا دریافت می کنند، به صورت صحیح و سالم به مقصد برسانند. در جاده های بین شهری خطرات متعددی نظیر تصادف، واژگونی، آتش سوزی و … وجود دارد که سالم رسیدن آن ها به عهده دفتر حمل بار است. بیمه نامه به این جهت صادر می شود که موجب آسودگی خاطر صاحب کالا است. در نظر داشته باشید ارائه بیمه نامه تفاوت بسیار مهمی است که یک شرکت (دفتر باربری) آن را ارائه می دهد. لازم به ذکر است که بدانید هر کالایی را که داشته باشید می توانید بیمه کنید و خیال خود را هم راحت کنید.
شماره تماس اتحادیه باربری تهران
شکایت از شرکت های باربری
نحوه محاسبه کرایه باربری طبق اتحادیه
حاسبه هزینه باربری
قوانین اتحادیه باربری تهران
قوانین اتحادیه باربری
3/5 - (2 امتیاز)

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.