افتخار میکنیم که با امنیت مشغول خدمت رسانی هستیم
cropped-لوگوی-بند-انگشتی-باربری-مرکزی.jpg

تلفن تماس:

02155284851 | 02155281975 | 02155280812-815

تلفن تماس:

02155284851 | 02155281975 | 02155280812-815

آدرس:

تهران - بزرگراه آیت اله سعیدی - شهرک صنعتی چهاردانگه - خیابان 21.5 پژواک - نبش خیابان لادن - ورودی 14 - پلاک 126 - واحد 222

تلفن تماس:

02155284851 | 02155281975 | 02155280812-815
تاریخچه حمل و نقل در دنیا

نگاهی به تاریخچه حمل و نقل در دنیا

در این مقاله میخواهیم تفاوت حمل و نقل در گذشته و حال را با شما به اشتراک بگذاریم. با این مقاله به تمام سوالاتی که در ذهن دارید خواهید رسید. شاید برای شما هم رخ داده باشد زمانی که سوار اتوبوس، قطار و هواپیما می شوید اولین سوالی که از خودتان بپرسید: در زمان های قدیم برای رفت و آمد چه می کردند و از چه وسایلی استفاده میشده و در آینده امکان تغییر این وسایل وجود دارد یا نه؟ امروز در این مقاله می خواهیم نگاهی به گذشته جهان و ایران بیاندازیم. نگاهی به تاریخچه حمل و نقل در دنیا و ایران که یکبار برای همیشه به جواب قانع کننده ای برسیم.

تاریخچه حمل و نقل در دوران باستان

گذشته های دور را میتوانیم باستان نام ببریم. دورانی که تمام وسایل از چوب ساخته میشده مانند ارابه ها که برای حمل و نقل در فاصله زمانی کم از آن استفاده میشده که بر روی اسب نصب می کردند و به حرکت ادامه می دادند. دورانی که خیلی از مورخان زمان دقیقی برای به وجود آمدن ارابه ها و حتی وجود اسب ها هنوز به درستی نتوانسته اند اثبات کنند. اما معتقدند که انسان ها حدود 3500 سال قبل از مسیح این وسایل را ابداع و استفاده کرده اند.

تفاوت حمل و نقل از قدیم تا امروز (تاریخچه حمل و نقل)

تاریخچه حمل و نقل بعد از میلاد مسیح تا انقلاب صنعتی

پس از دوران میلاد مسیح بود که کم کم وسایل حمل و نقل تغییراتی به خود پیدا کرد و مورد استفاده عموم قرار گرفت. دورانی که از چرخ دستی برای حمل و نقل و کشاورزی استفاده میشده و کار را برای آن دوران بسیار راحت کرده بود. پس از آن دوران بود که وارد انقلاب صنعتی شدن و لوازم های متعددی طراحی شد. مانند طراحی هواپیما توسط داوینچی و ساخت اولین زیردریایی در سال 1620 توسط مورنلیس که با پارو به حرکت در می آمد.

طراحی-هواپیما-توسط-داوینچی

اولین زیر دریای در دنیا

تاریخچه حمل و نقل بعد از انقلاب صنعتی تا دوره معاصر

 

مهمترین تغییرات ممکن در صنعت حمل و نقل از دوران انگلستان رقم خورد و پس از آن به فرانسه، آمریکا و دیگر کشورها وارد شد. تمام لوازم در آن دوران تغییرات جدی به همراه داشت که توسط انگلیس صورت گرفت.

تغییراتی مانند ساخت خودروی موتوری، اتوبوس، دوچرخه، لوکوموتیو بخار، ماشین مدرن، ماشین های برقی، کشتی هوایی

خودروی موتوری: اولین خودروی موتوری در سال ۱۷۶۹ طراحی و ساخته شد. موتور این خودرو با نیروی بخار فعال میشد و قدرت جابجایی 4 مسافر با سرعت ۳.۶ کیلومتر در ساعت را داشت. این خودرو تمام مردمان آن دوران را شگفت زده کرده بود.

دوچرخه: در سال ۱۷۹۰ اولین دوچرخه جهان به سبکی در فرانسه ساخته شد که فرمان و پدالی نداشت و پس از آن در سال 1816 کارل فون داریس تغییراتی به آن داد و تقریبا شبیه به دوچرخه های امروزی ساخته شده بود.

لوکوموتیو بخار ( قطار ): با استفاده از نیروی بخار و در سال 1804 اولین لوکوموتیو بخار توسط ریچارد تروتیک در بریتانیا ساخته شد. برای اطلاعیه از تاریخچه خطوط ریلی مقاله موجود را مشاهده نمایید.

اتوبوس: استفاده از اولین اتوبوس بخار به کشور انگلستان و به سال 1830 بازمی گردد که بعد از آن در سال 1882 اولین اتوبوس برقی ساخته شد.

مترو: ساخت اولین مترو زیر زمینی به شهر لندن تعلق دارد. این وسیله در سال 1863 راه اندازی شد و اولين مترو در آسيا در سال 1927 ميلادي در ژاپن مورد بهره برداري قرار گرفت.

ماشین مدرن: همچنان ابهامات بسیار زیادی در خصوص اینکه چه کسی اولین خودروهای مدرن با سوخت های غیر بخار را ساخته است وجود دارد. بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که در سال 1807 اولین ماشین با موتور احتراق داخلی و سوخت هیدروژن توسط فرانکو آیزاک د ریواز ساخته شده است و در سال 1886 نیز نخستین اتومبیل مدرن با سوخت بنزین به نام Benz Patent-Motorwagen توسط کارل بنز اختراع شد. شرکتی که هم اکنون تمام دنیا از خودروهای آن در حال استفاده است.

ماشین های برقی: تولید ماشین های متصل به کابل که ماشین های برقی نامیده می شدند به سال 1873 باز می گردد. مخترع این ماشین اندرو هالیدی نام داشت.

موتور: اختراع موتور به سال 1885 باز می گردد. مخترع این وسیله، ویلهیام میباخ و دایملر نام دارند.

کشتی هوایی: نام عجیب و غریبی دارد اما با تولید آن در سال 1889 تولید وسایل حمل و نقل پیش از دوره معاصر به پایان می رسد. این وسیله غول پیکر توسط فردیناند فون زیپلین ساخته شد.

 

شیوه های حمل و نقل در دوره معاصر تاکنون

قرن 20 دقیقا زمانی است که تغییرات چشمگیری در وسایل حمل و نقل رخ داد و می توان گفت شباهت زیادی با وسایلی داشت که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند.

وسایلی مانند هواپیما، هلیکوپتر، اسکوتر، اسکیت برد، جامبوجت، هوانو و آپولو.

اینگونه تغییرات نشان می دهد که در آینده تغییرات زیادی در حمل و نقل رخ خواهد داد. که هم اکنون در بعضی از کشورها تاکسی هوایی برای جابجایی مسافرین وجود دارد و یا جابجایی بسته های پستی توسط کوادکوپتر که در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تاریخچه حمل و نقل - باربری مرکزی

تاکسی پرنده

شیوه های حمل و نقل در جهان

 

خب تا اینجا دیدیم که با گذشت زمان برای حمل و نقل چه تغییراتی رو تا به امروز داشته ایم. یکی از این تغییرات که بسیار هم چشمگیر می باشد نحوه ارسال بار توسط باربری های در سطح شهر است که عموما آن ها را به عنوان دفاتر خدمات حمل بار یا دفتر باربری می شناسند. امروزه پرکاربردترین این وسایل خودرو می باشد که از محلی به محل دیگر حمل بار را به عهده دارند. خودروهایی نظیر سواری برای جابجایی مسافرین و خودروهای باری مانند وانت، نیسان، مزدا، خاور، کامیونت که پر استفاده ترین شیوه های حمل و نقل در جهان می باشند.

4.6/5 - (16 امتیاز)

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.